گروه افزارها تعریفی جامع و کاربردی
مقدمه ایی بر پست گروه افزارها تعریفی جامع و کاربردی
در پست گروه افزارها تعریفی جامع و کاربردی ،کاربردی ترین تعاریف آورده شده است. نام دیگر groupware یا گروه افزارها ، cscw است اینها نرم افزار هایی هستند که بر اساس کار گروهی کار می کنند و به شدت به کاربران وابستگی دارند مثل برنامه های تلگرام ، وات ساپ ، لینکیدین و …
CSCW – computer supported cooperative work
شاخه ایی از علم کامپیوتر است که طراحی و توسعه واستفاده از گروه افزار ها را بررسی می کند که شامل رقابت ، بازی ، بازی وار سازی یا گیم فیکیشین(gamefication) ، اجتماعی بودن(social) ، مشارکتی(collabrate) و همکاری(cooperation) می باشد مانند:
- نویسندگانی که روی یک موضوع با هم کار می کنند یا یک سند را با هم ویرایش می کنند.
- برنامه نویسانی که همزمان یک سیستم را عیب یابی می کنند.
- کارمندانی که از طریق ویدئوکنفرانس با هم ارتباط برقرار می کنند.
- خریداران و فروشندگانی که از طریق سایت با هم تجارت می کنند.
گروه افزار ها دارای دو بعد اند : بعد زمانی و بعد مکانی
غیر همزمان یا آسنکرون | همزمان یا سنکرون | بعد زمان / بعد مکان |
نوت گذاری | سالن کنفرانس حضوری | colocate |
ایمیل s، sm | اسکایپ ، ویدئو کنفرانس و تماس ویدئویی | non-colocate |
ویژگی های گروه افزارها در مقابل نرم افزارها
گروه های میلیونی با گروه های چند نفری تفاوت عمده ای دارند.
گروه افزارها وابستگی شدید به کاربران خود دارند .
معیارهای بررسی کارایی گروه افزارها با نرم افزارها تفاوت دارد.
شباهت گروه افزارها با نرم افزارها
بودن در هر دو مهم است و همچنین در هر دوی آنها از لحاظ طراحی رابط کاربری یک اصولی باید رعایت شود.
رابط کاربری– ( UI- (User Interface:چیزی است که کاربر به وسیله آن با کامپیوتر تعامل دارد.
تجربه کاربری– (UX- (User Exprience :تجربه کاربری آن حسی است که کاربر در استفاده از آن نرم افزار دارد.
قواعد نیسون برای طراحی رابط کاربری در نرم افزارها
- ارتباط بین سیستم و دنیای واقعی : یک سیستم همیشه باید با کلمات ، مفاهیم و با زبان آشنای کاربر با کاربر ارتباط برقرار کند نه با زبان سیستمی و سخت افزاری مثل error 40
- آزادی عمل کاربر و کنترل داشتن او :سیستم باید ویژگی redo و undo را پشتیبانی کند زیرا ممکن است کاربر ویژگی سیستم را اشتباه انتخاب کند و بخواهد از آن خارج شود.
- ثبات و استاندارد : نباید کلمات و اعمال مختلف مفاهیم مختلف را داشته باشد و کاربر را گیج کند.
- جلوگیری از خطا : اگر طراحی از همان ابتدا با دقت انجام شود و جلوی ایجاد مشکل را بگیرد بهتر از ان است که یک پیغام خطای خوب دهد.
- شناخت به جای یاد آوری : طراحی به گونه ایی باشد که اشیا و عملیاتها و انتخابها واضح باشند ونیاز به یادآوری به کاربر نباشد که آن قسمت چه می کند مثلا منوی setting در قسمت مخصوص خود واقع شود و از لحاظ معنی و محل با هم فرق نکنند.
- انعطاف پذیری و کارایی استفاده : قسمتهایی از سیستم که توسط کاربران عادی قابل دیدن نیستند ولی می توانند برای کاربران حرفه ایی باعث سرعت بخشیدن به کارهای حرفه ایی شود.
- طراحی زیبا شناسانه :نباید اطلاعاتی که به کاربر داده می شود نامرتب باشد.
- کمک به کاربر برای فهم و تشخیص وخروج از خطا :خطاها باید به وضوح به کاربر بگویند که چطور از مشکل ایجاد شده رها شوند.
Help و Document :مهمترین بخشی که می تواند یک سیستم به کاربر کمک کند قسمت Help و داکیومنت آن است و باید به کاربر کمک کنند و همچنین این قسمتها نباید زیاد بزرگ و پیچیده باشند.
قواعد نیسون برای طراحی رابط کاربری در گروه افزارها
- تمام مباحث مربوط به UI سنتی برای انها پابرجاست زیرا هنوز با کاربر سروکار داریم (همان ده مورد فوق ).
- موارد زیر هم لازم است :
- نیازمند شناخت گروه و شناخت رفتار مردم در گروه است .
- نیازمند شناخت تکنولوژی شبکه و تاخیرات آن می باشد.
در مورد شبکه و شبکه های اجتماعی بیشتر بخوانیم…
نتیجه پست گروه افزارها تعریفی جامع و کاربردی
پس نتیجه می گیریم که برنامه نرم افزاری که به گروهی از افراد در یک شبکه اجازه می دهد از همان نرم افزار استفاده کنند یا همزمان در همان پروژه کار کنند گروه افزار می گویند. مثال خوب یک برنامه GroupWare Lotus Notes است. این برنامه به کاربران امکان می دهد تا نامه الکترونیکی ، اسناد را به اشتراک بگذارند و همزمان با همان اسناد کار کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.